woef

Elektrische stroom vernietigt pancreas- en levertumoren

Pancreas-en levertumoren kunnen behandeld worden met een NanoKnife, een elektrode die met stroomstoten de tumor aanvalt. Het UZA gebruikt als eerste centrum in Vlaanderen deze nieuwe techniek.

De nieuwe techniek om deze tumoren te behandelen, heet irreversibele elektroporatie (IRE). De chirurg gebruikt daarvoor een NanoKnife, een soort van elektrode. Daarmee plaatst hij vier tot zes naalden in en rondom de tumor, waartussen vervolgens korte maar krachtige elektrische stroomstoten worden opgewekt. Die vernietigen de kankercellen.

“De techniek biedt een alternatief voor een bepaalde groep van patiënten bij wie de ziekte slechts tot een bepaalde fase gevorderd is maar de tumor toch moeilijk of niet te opereren is”, legt UZA-chirurg dr. Geert Roeyen uit. “Een reden kan zijn dat de tumor tegen een slagader of een ander belangrijk bloedvat aan zit. Voor patiënten met pancreaskanker was chemotherapie dan de enige optie, maar voor de meeste patiënten geeft dat voorlopig weinig verbetering. Soms combineren we elektroporatie met een operatie, waarbij we de tumor deels wegsnijden en deels behandelen met de NanoKnife.”

De kans op volledige genezing bij pancreaskanker is beperkt. “Ook bij deze behandeling zal de uitkomst zelden een definitief herstel inhouden, maar het kan de overleving wel aanzienlijk verlengen”, vervolgt Roeyen.

Voor patiënten met niet te opereren levertumoren was er al een andere optie, namelijk radiofrequente ablatie: daarbij worden de kankercellen als het ware verbrand. Maar ook die behandeling is niet mogelijk als de tumor dichtbij bloedvaten ligt. Elektroporatie kan dan nog wel. ‘Die patiënten hebben dan alsnog een behoorlijke kans op genezing’, zegt UZA-leverchirurg dr. Thiery Chapelle.