Groei klinische studies

Om vernieuwende behandelingen en technieken  sneller tot bij de patiënt te kunnen brengen, investeert het UZA in de groei van haar onderzoekspijler. Jaarlijks worden er in het UZA een 540-tal studieprotocollen opgestart. 60 procent betreft academische studies, de overige 40 procent is commerciële studies. Een meerderheid van de studies is bijgevolg onderzoek dat UZA-medewerkers zelf opzetten en onafhankelijk uitvoeren. Over een periode van tien jaar  is het aantal klinische studies in het UZA op jaarbasis meer dan verdubbeld. In 2007 startte het UZA nog 250 studieprotocollen op. Ook het aantal wetenschappelijke publicaties met UZA-affiliatie kent op jaarbasis een verdubbeling tegen tien jaar geleden.

Onze visie

Het Clinical Research Center Antwerpen (CRC) werd in samenwerking met de UAntwerpen opgericht in 2015. Dit om het klinisch onderzoek te centraliseren en een duidelijk aanspreekpunt te vormen voor eigen onderzoekers zowel als externe onderzoekers. In 2017 werd binnen het CRC het Clinical Trial Center opgezet. Dit centrum brengt alle klinische studies van het UZA en de bijhorende knowhow en ondersteuning voor onderzoekers en externe partners samen. Het Clinical Trial Center zette in 2017 in op een geborgen kwaliteitsbeleid. Een uniform kwaliteitshandboek voor klinische studies kwam multidisciplinair tot stand. Want niet alleen onderzoekers plaveien de weg naar baanbrekende behandelingen: studieverpleegkundigen en -coördinatoren, de juridischeen financiële dienst, het ethisch comité, biostatistici, informatici én de patiënten dragen bij tot de medische vernieuwing die binnen het UZA ontstaat.

Lees minder

Wetenschapscoördinator Elke Smits en coördinator klinische studies Iris Verhaegen laten hun licht schijnen over de groei van de onderzoeksactiviteit in het UZA.  Ook binnen die pijler van het UZA is de diversiteit aan en synergie van expertise sleutel tot een versnelde vertaling van basis-wetenschappelijke inzichten tot betere behandelingen voor de patiënt.

Het UZA maakte de afgelopen jaren werk van het opzetten van een hechte research community met een uiteenlopende samenstelling: van onderzoekers en patiënten tot het ethisch comité, de studieverpleegkundigen, datamanagers, biostatistici, jurdische experten tot de financiële dienst van het UZA.  “De dynamiek van deze samenwerking werd in 2017 verder versterkt doordat hun multidisciplinaire expertise werd samengebracht in een Clinical Trial Center. Die centralisatie heeft enkele belangrijke voordelen. Onze werking is duidelijk, zowel intern als extern.  Zo weten onze eigen onderzoekers en andere onderzoeksactoren wat we voor hen kunnen betekenen. Daarnaast kunnen we beter inspelen op kwaliteitsverhoging. Ook ons onderzoekscentrum is JCI-geaccrediteerd. Maar kwaliteit is ook binnen onze werking een continu streven. Het centraal organiseren staat niet haaks op verbeterinitiatieven van onderuit laten ontstaan. We investeren er veel tijd in om langs te gaan op de verschilllende diensten en afdelingen waar klinische studies lopen, om te gaan praten met de onderzoekers, de studieverpleegkundigen en andere betrokkenen. Wat werkt voor hen? Welke feedback ontvangen ze  direct en indirect van de patiënten? Vervolgens gaan we met het volledige team bekijken welke verbeterideeën en goede praktijken we ziekenhuisbreed kunnen toepassen. Zo hebben we het afgelopen jaar ontzettend veel van mekaar bijgeleerd en zijn we tot een uniform kwaliteitshandboek voor klinische studies gekomen”, vertelt Iris Verhaegen.

“We willen ideeën van onderzoekers en zorgverleners veel sneller gaan vertalen naar de klinische praktijk. Een gestroomlijnde werking is daarom belangrijk. Uiteraard werken we samen met commerciële partners die nieuwe therapieën via klinische studies willen testen. Maar het UZA heeft echter ook een sterke traditie in onafhankelijk onderzoek.”

Voor mij draagt dit bij tot de zorg van de toekomst

Er zijn momenteel 20 stemmen